1217 –Primers documents que confirmen la presència de taules de venda de carn al Pla de la Boqueria, en un context de mercats ambulants situats a la Rambla. Aquests mercats estaven formats per parades temporals a l’aire lliure, moltes de les quals acollien els pagesos dels pobles del voltant de Barcelona que venien els seus productes a la ciutat.
1777 – Enderroc del portal de la Boqueria de la vella muralla de la Rambla i trasllat dels carnissers al passeig, on aniran tenint diverses ubicacions:entre 1797 i 1801 estaven instal·lats a la rambla de Sant Josep, entre l’església de Betlem i el Pla de la Boqueria. La visita de Carles IV el 1802 va motivar el trasllat per motius estètics de les taules de venda a l’hort del convent de Sant Josep. El 1823 les trobem instal·lades temporalment al convent del Carme, des d’on tornarien a la Rambla.
1827 – El marquès de Campo Sagrado va donar la primera reglamentació al mercat, que en aquells moments tenia 200 parades, 100 de les quals de carn fresca i salada, 48 de peix i la resta per a productes diversos.
1835 – De resultes de la bullanga del dia de Sant Jaume, el convent de Sant Josep, dels carmelites descalços, va ser incendiat. Ja al 1820 van sorgir veus que reclamaven la transformació d’aquest convent en un mercat i, un cop enderrocat, els paradistes de la Rambla s’hi van traslladar, el 28 de març de 1836.
1836 – A l’espai lliure que va deixar l’enderroc del convent l’Ajuntament va decidir construir-hi una plaça porxada, amb el mateix esperit que la plaça Reial i que s’havia de dir plaça del Treball. Tot i que les obres, segons projecte de Francesc Daniel Molina, es van enllestir el 1840, la plaça continua inacabada.
19 març 1840 – Col·locació de la primera pedra del mercat, que es construiria segons projecte de l’arquitecte Josep Mas i Vila. D’acord amb el projecte de la plaça, l’espai central quedava reservat a les parades i la peixateria s’instal·lava en un espai separat, a la plaça de Sant Galdric. Els llocs de venda de peix no es van traslladar a l’àrea central del mercat fins al 1911.
1869 – Aviat la plaça es va quedar petita i va caldre una ampliació als terrenys adjacents, especialment al solar ocupat per l’antic convent de Sant Joan de Jerusalem, enderrocat el 1888 per donar lloc a l’actual plaça de la Gardunya. Dos anys més tard, el 1871, se’n va inaugurar la il·luminació per fanals de gas.
1913 – Aquest any i el següent van veure dues actuacions destacades: la col·locació de l’arc modernista d’entrada des de la Rambla, projectat per l’arquitecte Antoni de Falguera, i la construcció de la coberta metàl·lica, el 1914. Amb aquesta obra, també de Falguera, es tancava així una etapa caracteritzada, primer, pel mar de tendals amb què els venedors es protegien de les inclemències del temps i, després, per les teulades provisionals instal·lades el 1874.
1985 – Es va dur a terme la remodelació del mercat i la construcció de la zona de càrrega i aparcament, després de descartar la intervenció proposada al Pla Especial de Reforma Interior del Raval, de Xavier Sust i Carles Díaz. El projecte proposava enretirar el mercat, tot deixant espai lliure per la banda de la Rambla i fent desaparèixer la plaça de la Gardunya.
1998 – Entre aquest any i el 2001 es va remodelar l’espai de venda, segons projecte dels arquitectes Lluís Clotet i Ignacio Paricio, que volia mostrar el mercat no com a edifici tancat sinó com una plaça porxada coberta. Per això es va recuperar el conjunt de columnes jòniques i es va demolir l’àrea perimetral que unia la coberta amb els porxos, tot permetent l’entrada de llum natural. També es van refer les instal·lacions, rehabilitar la coberta i construir una marquesina de vidre tot al voltant per potenciar els passatges laterals i alleugerir l’entrada de la Rambla.En aquests anys també es fa la remodelació de la illa central del peix.
2002 – Inici de la construcció de l'Aula Boqueria. Set anys després, el 2010, van arrencar les obres de l'aparcament soterrani i la zona logística, que va permetre triplicar l'espai de magatzems i habilitar una zona de gestió de residus. Les obres de l'aparcament i la zona logistica es van allargar fins al 2013, any en què també es va restaurar l'arc modernista d'entrada per la Rambla.
2015 –Inauguració de la façana posterior, inclosa en el projecte d'urbanització de la plaça de la Gardunya, que va ampliar en 1.000 m2 la superfície del mercat. L'espai guanyat s'ha destinat a la construcció de noves parades i les instal·lacions i montacàrregues per a la càrrega i descàrrega des de la zona logística.